Thailand/Kambodsja/Vietnam (16d-B)

Start: Bangkok (Thailand) / slutt: Saigon (Vietnam). Med sykkel fra Bangkok, via Kambodsja til Vietnam. Gjennom landsbyer, nasjonalparker, Ankor Wat og Mekong-deltaet. En tur for eventyrere som liker å sykle! Hele 19 avganger for 2012.

Kort om turen: Grad B. 10 dager med sykling, gj.sn 51km/dag. Veiene er av god asfalt kvalitet i Thailand og Kambodsja. Noen lette grusveier i Vietnam. Hovedsakelig flatt terrenng, kun få bakker. Dette er ingen racer-tur, god tid til utflukter og avslapning underveis. 

Turkode: EXODUS - CYCLE INDOCHINA & ANGKOR - MOC

Dette er en særdeles populær tur, og den er nå satt opp med veldig mange avganger. Bestill god tid!!


Turprogram i korte trekk (be om komplett program): 

Dag 1: Start Bangkok - transfer til Khao Yai NP
Turen starter fra ditt hotell i Bangkok denne morgenen, eller du kan møte resten av gruppen på flyplassen -hvis du ankommer fra Norge denne morgenen.  Transfer til vårt hotell i nærheten av Khao Yai Nasjonalpark (ca 3t kjøring). Vi bor på et hyggelig hotell med svømmebasseng. På ettermiddagen tar vi en liten sykkeltur til de nærliggende landsbyene, ca 10-20km).  

Dag 2: Med sykkel fra Khao Yai til Prachinburi provinsen
Sykkelruten i dag er ca 90km, fra dør-til-dør. Men, her er stor fleksibilitet. Følgebilen er med hos hele dagen, og du kan velge å sykle så mye/lite du ønsker. Turen følger småveier, og tar oss gjennom små landsbyer. 

Dag 3: Vi sykler til Sa Keaw
Vi sykler direkte fra gjestehuset vårt, forbi rismarker og ekalyptus-plantasjer. Det er noen lette stigninger i løpet av dagen, men mest flatt. Et kort parti med mer trafikk da vi nærmer oss byen Se Keaw. Sykkeldistanse: ca 70km.

Dag 4: Vi sykler til Aranyaprathet
Vi forlater hotellet tidlig morgen, og sykler mot den vakre Pang Sida National Park. Her kan vi stoppe for et forfriskende bad, mens vi nyter utsikten til jungelen på den andre siden. Ettermiddagen er en stille, rolig vei til Aranyaprathet, 10km fra grensen til Kambodsja.  

Dag 5: Til Kambodsja og Siem Reap
Etter frokost er det transfer til den travle grenseovergangen. Visum ordnes på grensen (Poipet). Herfra sykler vi til byen Sisophon, før vi tar følgebilen (eller sykler) siste biten til Siem Reap. Under denne turen vil vår nye lokale kjentmann introdusere oss for livet i Kambodsja. Etter år med borgerkrig er dette et fattig land, og vi merker store kontraster bl.a på veistandard. Bortsett fra veksten i hovedstaden Phnom Phen, og i området rundt Siem Reap, er livet på landsbygda slik det har vårt i flere århundrer. Sykkeldstanse: ca 40-50km

Dag 6: Full dag i Angkor
I dag besøker vi det største tempel-komplekset i hele Asia - Ankor. Templene er spredt over et stort område, og med sykler får vi et unikt perspektiv. Vi starter dagen tidlig, før de andre turistene inntar området. Sykkeldistanse: ca 30km

Dag 7: Ankor
I dag sykler vi utenfor hovedkomplekset i Ankor, til tempelet Banteay Srei, 32km fra Siem Reap by. På ettermiddagen sykler vi tilbake til Siem Reap, og underveis kan vi stoppe å se på noen av de mindre besøkte templene. Siem Reap er en hyggelig by å vandre rundt i, og de lokale markedene har mye interessant å by på -mange muligheter for shopping. En av ettermiddagene er det mulig å bli med på båttur til vakre Tonle Sap Lake, og middag ombord på husbåten. Sykkeldistanse: ca 70km

Dag 8: Siem Reap til Pnom Penh
Vi forlater syklene vår fro de neste to dager. En busstur på 5-6t tar oss til hovedstaden Pnhom Penh. Det blir et par stopp underveis, et av de i byen Skuon -som er kjent for sin spesialitet: stekte edderkopper. Men, fortvil ikke, vi ankommer hovedstaden for en sen lunsj... På ettermiddagen blir det tid for en liten utflukt i byen.  

Dag 9: Phnom Penh sightseeing
Utflukten i dag kan være sterk kost. Men, det gir oss viktig kunnskap om historie og hva folket gjennomgikk for kun kort tid tilbake. På en positiv side; byen er fascinerende, med de beste eksempler på fransk kolonial arktitektur. På ettermiddagen besøker vi Royal Palace med sin Silver Pagoda og Wat Phnom. Det er utmerkede handlemuligheter i "Russian" market, og i det livlige området ut mot Mekong -hvor vi har vårt hotell. 

Dag 10: Phnom Penh til Chau Doc (Veitnam)
Denne morgenen er det transfer ut av byen, til Takeo. Her blir trafikken roligere, og vi inntar syklene for de neste 50km til grensen mot Vietnam, Phnom Den / Tinh Bien. Når formalitetene er ordnet, møter vi vår vietnamesiske leder -og sykler ca 20km til Chau Doc. 

Dag 11: Mekong Delta
Vi kjører til Long Xuyen, hvor vi tar en ferge over elven. Herfra sykler vi på en rolig og vakker vei, langs små landsbyer -mot Vinh Long. Vi forlater syklene på fastlandet, og tar en ny båttur (20min) for å nå vårt "homestay" -på en øy på Mekong Deltaet. Vi utforsker øya til fots. Elvene og kanalene på Mekong deltaet former et utrolig nettverk av vannveier. Området er berømt for sin risproduksjon, men i mange områder er det mange bønder som nå har gått over til produksjon av oppdrettsfisk, frukt og grønnsaker. Vi sover i "fellesrom" i gjestehuset, som er bygget etter lokale tradisjoner. Du får oppredd seng, myggnetting og et lite håndkle. Sykkeldistanse: ca 50km.
 
Dag 12: Mekong Delta til Saigon
Båten stopper underveis ved Cai Be flytende market. Her ligger store båter, lesset med frukt og grønnsaker. Lokale handelsmenn og butikkeiere handler store kvanta her på "grossist" markedet. Fra fastlandet fortsetter vi med buss til Cai Lay, hvor syklene venter. En flott sykkeltur langs Mekong-elven. Fra My Tho vi tar bussen inn til hektiske Saigon, eller formelt Ho Chi Minh City. En by med store kontraster. Vi bor midt i sentrum. Sykkeldistanse: ca 35km

Dag 13: Fri dag i Saigon
Dagn er fri til egne aktiviteter. Her er mye interessant. Saigon River, Ben Thanh Market, Reunification Palace og Notre Dam Cathedral er alle innen gangavstand. Eller en kort taxi-tur tar deg til War Remnants Museum, som har en (grusom) fotoutstilling fra krigens dager. For de som ønsker, kan guiden arrangere en utflukt til Cu Chi tunellene, beliggende ca 2t utenfor byen. Dette nettverket av tuneller, (ca 240km!!) ble brukt av Viet Cong under krigen. Orginalt var disse veldig trange, men første del er nå utvidet slik at turister kan utforske deler av systemet. De med klaustrofobi kan nyte solen på utsiden!

Dag 14: Turen avsluttes i Saigon
Du må gjerne utvide med ekstra dager.

Antall deltakere: 7-18 deltakere + turleder og lokale hjelpere. 

Overnatting & måltider: 12 netter hotell, 1 natt homestay. Alle frokoster, 7 lunsjer og 1 middag er inkludert. Se detaljert info på "trip notes" som sendes

Pris pr person: ca Euro 1250= ca NOK 10.000 + flyreise t/r Bangkok/Saigon (Thai flyr nå direkte fra Oslo til Bangkok) + leie av sykkel, ca NOK 1000. Slik lander du totalt på ca NOK 21-22.000 pr person (avhengig av flypris/hva som er ledig). Jeg koordinerer hele reisen, inkludert flybestilling. Og mulige ekstra netter lokalt.

Sykkel. Du kan leie sykkel lokalt (si fra ved bestilling). Dette er type mountain bike med frontveske. Du kan velge å ta med egne klips-pedaler og sete (eller gel-sete).  Du kan også velge å ta med egen sykkel, men husk at arrangøren ikke kan stilles ansvarlig for evnt. riper og skrammer under transport. De fleste velger å leie lokalt. Vi anbefaler sterkt at alle bruker sykkelhjelm -ta med din egen. 

 

Uhuru AS   |   Olaf Helsetsvei 5   |   Skullerud Næringspark   |   0694 Oslo   |   Tlf: (+47) 41 02 02 78   |   E-mail: post@uhuru.no   |   Orgnr: 998 433 738